از برخی احادیث اسلامی بیانگر رویدادهای آخراّمان چنین برمیآید که خاورمیانه، بهویژه سرزمین مسلمانان، پیش از ظهور امام مهدی(علیهالسّلام)، گرفتار آشوبی دوازدهساله میشود که آغاز آن آشوب شام و پایانش نیز در آنجا خاهد بود.
بنا بر آنچه هویداست، آشوب شام همان «آشوب سوریه» است که گویا آغازش از بازی کودکان بود، و در شهر دَرْعا زبانه کشید، هنگامی که شماری از کودکان شعارهایی را بر زیان زمامداری سوریه در 22 ربیع اوّل 1432 برابر 26 فوریه 2011 بر دیوار مدرسهشان نوشتند و با دست نیروهای امنیّتی بازداشت شدند، و پس از آن، آشوب با دستان برخی گروههای تروریستی و پشتیبانی برخی دولتهای غربی، عربی و ترک، در سراسر سوریه و برخی بخشهای لبنان پخش شد، و پس از گذشتن نزدیک چهار سال از درنگش در آن دو کشور، در 10 شعبان 1435 برابر 9 ژوئن 2014 با دستان گروه داعش و بازماندگان حزب بعث، درون کشور عراق رفت، و آن همچنان که بود، پایدار میباشد، و گمانی نیست در اینکه آشوب یادشده پس از دوازده سال به درگیری میان گروه حسنی لبنانی، گروه اصهب مروانی، گروه ابقع فهری و گروه سفیانی شامی کشیده میشود، و با قیام امام مهدی(علیهالسّلام) پایان مییابد، و خداوند داناتر است.
ابن مُسَیِّب گفته است:
در شام آشوبی خاهد بود که گویا آغازش بازی کودکان است. از سویی بالا میآید و از سویی آرام میشود، و پایان نمییابد تا آنکه فریادگری فریاد زند: بیگمان، فرمانده آن کس است.(1)
نیز ابن مُسَیِّب گفته است:
در شام آشوبی خاهد بود که گویا آغازش بازی کودکان است. سپس کار مردم بر چیزی استوار نمیشود و برای آنان گردآمدگانی نخاهند بود تا آنکه فریادگری از آسمان فریاد زند: بر شما باد آن کس، و پنجۀ دستی برآید که اشاره میکند.(2)
چنین مینماید که این دو روایت از سخنان پیامبر(صلّىاللهعلیهوآله) باشند، اگرچه سعید تابعی پسر مسیّب آندو را به وی نسبت نداده است.
بدان که در ماه محرّم سال قیام قائم(علیهالسّلام)، جبرائیل(علیهالسّلام) از آسمان بانگ میزند که مهدی فرماندۀ مردم است، و پنجۀ دستی آویزان در هوا آشکار میشود که سوی وی اشاره میکند.
از ابو هُرَیْرَه روایت شده است که رسول خدا(صلّىاللهعلیهوسلّم) فرمود:
پس از من چهار آشوب سوی شما میآیند: نخستین آنها در آن خونها حلال دانسته میشوند، دومین آنها در آن خونها و داراییها حلال دانسته میشوند، سومین آنها در آن خونها، داراییها و شرمگاهها حلال دانسته میشوند، و چهارمین، ناشنوا، کور و فراگیر است که مانند جنبش موج در دریا میجنبد تا آنکه کسی از مردم از آن پناهگاهی نمییابد، و خانهای از عربها و ناعربها نمیماند، مگر آنکه آن را از خاری و ترس پُر کند، در شام میگردد، عراق را میپوشاند و جزیره را با دست و پایش میکوبد، و گروه مردمان (مسلمانان) در آن، چون مالیدهشدن چرم، مالیده میشوند، گرفتاری در آن سخت میشود، به گونهای که کار نیکو در آن زشت دانسته، و کار زشت در آن نیکو شناخته گردد، کسی از مردم نمیتواند در آن بگوید: نه نه. سپس آن را از سویی نمیدوزند، مگر آنکه از سویی دیگر بشکافد، مرد در آن صبح میکند، در حالی که مؤمن است و شب میکند در حالی که کافر است، و رهایی نمییابد در آن، مگر کسی که مانند دعای فرورفته در دریا دعا کند، آن آشوب دوازده سال پایدار میماند، از میان میرود هنگامی که از میان میرود، در حالی که بیگمان، فرات از کوهی از تلا پرده برداشته است؛ پس، بر سر آن کارزار میکنند تا آنکه از هر نه تن هفت تن کشته شوند.(3)
شایان یادآوری است که این روایت در کتاب الفتن دو بخش شده بود، و ما دو بخش را برای فراگیرشدن بهرهاش، به هم پیوند دادیم و روایت را بر گونۀ یگانه و درستش در اینجا آوردیم.
«عِراق» بخش جنوبی سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات و پیرامون آندو است که از سامَرّا بر کنارۀ خاوری دجله و هِیْت بر کنارۀ باختری فرات آغاز میشود و تا آبادان در جنوب غربی ایران و پایانۀ بَصْرَه در شمال کویت کشیده میشود.(4)
«جَزِیرَه» بخش شمالی سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات است که از جزیرۀ ابن عُمَر، نَصِیبِین، مارِدِین، دِیار بَکْر، حَرّان و شانْلِی اُورْفا در جنوب شرقی ترکیه آغاز می شود و به قامِشْلِی، حَسَکه، رأسُ الْعَیْن، عَیْن العَرَب، رَقَّه و بُصَیْرَه در شمال شرقی، شمال و شرق سوریه می رسد و تا درون کشور عراق، از مَوْصِل بر کنارۀ خاوری دجله تا تَکْرِیت بر کنارۀ باختری دجله و حَدِیثَه بر کنارۀ خاوری فرات، کشیده میشود.(5)
------------------------------------------------------------
1. المصنّف، ج 11، ص 361، ح 20746؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
2. الفتن، ص 236، الجزء 5، ح 929؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
3. الفتن، ص 31، الجزء 1، ح 87 و الفتن، ص 159، الجزء 3، دنبالۀ ح 651؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
4. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
5. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
✔️ برگرفته از: جهان در آستانۀ ظهور، پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
کانال آخراّمان
@joinchatakheruzzaman
درباره این سایت